Bloggen2020-05-24T14:00:01+02:00

Erwan Tarlet – Cirque de Demain

Av Chris Pettersen & Emma Katinka Langmoen ● 6. Februar 2020

Denne mannen, Erwan Tarlet, har skapt sterke reaksjoner med sin opptreden i Festival Mondial du Cirque de Demain-festival i Paris denne helgen!

Dag 1 presenterte han det nummeret han ble valgt ut til å delta med, men dag 2 bestemte han seg for å gjøre noe helt annet isteden. På overkroppen hans står det Demain? (I morgen?) og det hele er visst ment som en protest til klimaforandringer, selvom dette budskapet kanskje ikke kommer så veldig godt fram i selve presentasjonen.

Den fransk-tyske TV-kanalen ARTE som filmet festivalen valgt å klippe vekk Erwans nummer (og et annet nummer) helt fra deres Nett-TV-tjenester, mens de andre deltagerenes nummer fortsatt kan strømmes…

Erwan selv skriver dette på sosiale medier:

“Good evening Paris, Good evening the World”
Tonight I decided not to compete for a medal. Tonight I have decided to do a committed performative act which is unequivocal for me in the face of the world we are going towards. Facing the future of “tomorrow” … A broad invitation to targeted reflection on the climate crisis and more… Because if we do not act, and especially if the states do not act with real and drastic measures. We will just have to say:
“Farewell Paris, Farewell the World …”

Vi i Sirkunst velger å dele Erwans nummer fordi ARTE ikke gjør det.

Fra Emma Katinka Langmoen ble vi tilsendt følgende tekst:

“Arte har ikkje nokon plikt til å vise akten. Derimot har me ein plikt til å forsvare Erwans rett til sin ytring, fordi det faktisk handler om vår felles rett til kunstnarleg fridom. Eg vil ikkje støtte eit system der folke r redde for å yttre seg, fordi dei er redde for å ikkje få jobb, vert sensurert etc. Erwan valte å bryte med det som kanskje er den beste plattformen i verda for å få sirkusjobb, og har risikert mykje gjennom det. Då vil eg i alle fall ikkje at det ikkje skal vere til nokon nytte, og forsvinne i sensur, men at me må stå fram, støtte han, og skape blest om saka.
Det han gjorde var kjempeviktig, og eg meiner faktisk meir viktig for nysirkus enn for klima – fordi han gav eit signal om den krafta me faktisk har som kunstnarar, og at alt i verda ikkje berre handler om å vinne ein medalje i Demain. ”

Hva synes du? Kom gjerne med tilbakemelding på våre Facebook-sider!
Ovenfor kan hans presentasjon som ble klippet vekk ses in sin helhet.

Drømmefabrikken 2019

29. November gikk Drømmefabrikken av skaftet på Ila skole i Trondheim. Vi hadde 25 ivrige barn og ungdom som kom for å være med på en helg med mye sirkusmoro. Det var 6 lærere tilstede som underviste i akrobatikk, enhjulsykkel, parakrobatikk, sjonglering, sceneteknikk og luftakrobatikk. Målet for oss som arrangører var å gi et nytt inntrykk av hva sirkus kan være til den nye generasjonen. Det er ofte satt fokus på teknikk og det å ha høy energi på scenen som sirkusartist. Derimot denne gangen satte vi fokuset over på hva som kan gjøres annerledes på scenen, men fortsatt gi et helhetlig inntrykk på et publikum. Vi jobbet mot at deltakerne fant sin egen stil og egen måte å tilnærme seg sirkus på.

Gjennom helgen hadde vi både undervisning og diverse leker. Det var også lagt opp til 3 måltider hver dag. På lørdagskvelden hadde vi en åpen scene hvor deltakerne fikk muligheten til å vise fram noen kunster. Dette var en fin opplevelse hvor både de erfarne og uerfarne festivaldeltakerne fikk prøve ut noe nytt på scenen og inspirere de som var tilstede. Det var også sosiale leker og filmvisning av sirkusforestillinger. 

Tilsammen var det 24 timer med undervisning pluss oppvarming og uttøying. Det var ikke mulighet til å være med på alt siden noen undervisninger gikk parallelt, men man fikk være med på det man selv hadde ønske om å være med på.

Alt i alt var det en lærerik og trivelig helg! Ses neste år!

Børre Isac L’orange og Julian Sæther

Akrobatikk på matter: Tom André viser her nye akrobatiske øvelser til deltakerne

Enhjulssykkel: Andreas underviser i den svært populære disiplinen enhjulssykkel

Spisesal: Etter mange timers trening er det ekstra godt med måltid laget av våre frivillige!

Hvordan man lager et forbløffende lys-show!

Chris Pettersen er styremedlem i Sirkunst. Han har base i Bryssel og jobber som utøvende sirkusartist i både Norge og i utlandet. I dette blogginnlegget forteller han om sin nye akt ‘Desire for Light’ som han opptrer med sammen med sin partner Mara.

I 2017 lanserte et firma fra Tjekkia som kaller seg Pyroterra Lighttoys programmerbare LED Buugeng (S-Staffs på Engelsk). Jeg bestilte et par med en gang uten å nøle. Deres første program for programmere lysene var en katastrofe, og jeg brukte sikkert 40 timer for å programmere et 3-minutter langt show for kun fire Buugeng! Pyroterras nye program er mye lettere å bruke, og det fungerer mer eller mindre som et videoredigeringsprogram, der forskjellen er at man jobber med farger og ikke med videoklipp.

For vår nye akt som vi har valgt å kalle ‘Desire for Light’ bestemte vi oss for å prøve noe helt nytt. Vi investerte i 20 ekstra programmerbare lamper og 2 par Visual Poi. Sistnevnte er 40 cm lange lys-staver som kan vise bilder når man roterer de.

Før jeg i det hele tatt kunne begynne å programmerer lampene var jeg nødt til å mikse musikken vi ville bruke i akten. Slik lys-programmeringen fungerer det fungerer er at man laster inn musikken i programmet og legger inn lys basert på tempo og endringer i musikken. Hver lampe har sitt eget spor i tidslinjen.

For å gjøre en lang historie litt kortere, kan jeg med sikkerhet si at jeg brukte omtrent 30 timer kun på å klippe sammen musikken og legge på lydeffekter. Slik er det å være perfeksjonist 😉 Til slutt satt jeg igjen med et 6 minutter langt lydspor som skulle bli musikken til var nye akt.

Nedenfor kan du se et lite klipp fra Logic Pro X som jeg brukte til å klippe sammen musikken. De blå blokkene på toppen av vinden er hovedmusikken. De grønne blokkene i midten er ekstra instrumenter jeg har lagt til for å gjøre enkelte melodier noe tydeligere. For eksempel den lille bjella som spiller melodien gjennom mesteparten av akten gir hver lampe og hvert lys sitt eget lille ‘pling’ 😉 Notene på bunnen av videoen er nettopp denne bjella. Resten av blokkene er lydeffekter og stemmer!

Etter 30 timer lydklipp var jeg klar til å laste inn musikken I Pyroterras lys-designer-program ‘LTComposer’.  Endelig kunne jeg begynne å programmere lys-showet! Jeg begynte fra starten og jobbet meg videre utover i akten Jeg programmerte ferdig én sekvens før jeg fortsatte til den neste.

18 lamper er plassert i en sirkel rundt oss for å lage heftige lys-effekter der lyset vandrer fra en lampe til en annen. Lyset kan reise i sirkler, fram og tilbake. Kun min egen fantasi setter grenser for hva som er mulig å programmere med LTComposer og lampene våre.

Nedenfor er et kort klipp fra LTComposer. I denne delen av akten har min partner Mara og jeg en slags ‘lys’kamp’ der jeg kun vil ha blå og grønne lys, mens Mara vil ha rosa og oransje lys. Vi bruker lys-stavene til å ‘sende’ lyset mellom oss. I den andre delen av videoen spiller vi på lampene som om de er et lys-piano, og hele denne sekvensen slutter i en overraskelse som aldri tidligere er blitt gjort i et lys-show. Jeg skal ikke ødelegge overraskelsen for de som ikke har sett akten enda, men jeg er sikker på at vi har en ganske unik gimmik på lager 😉 Som du kan se i videoen under jobber jeg veldig musikalsk med lysene. Det er nesten som om hver lyd i musikken har sitt eget lys eller effekt! Selvfølgelig tar det mye lenger tid når man programmerer slik, men jeg mener det er verdt det i sluttende. Vår intensjon er å jobbe med denne akten i mange år framover, så dersom jeg må bruke 120 timer for å gjøre dette lys-showet helt perfekt så gjør jeg det…

…og det gjorde jeg! Alle disse timene senere satt jeg endelig klar med den første versjonen av lys-showet. Programmet kunne lastes inn i lampene og tester kunne begynne! Til nå hadde jeg kun forestilt meg hele greia inni mitt eget hode. Heldigvis gikk alt på skinner! Alle lys-effektene så enda heftigere ut i virkeligheten! Etter de første testene brukte jeg 30 timer til på å rydde opp i programmeringen, legge til et par ekstra effekter og faktisk ta bort en hel del sekvenser som tok fokus bort fra sjongleringen vi gjør i midten av lys-sirkelen. Noen ganger er det enkle ofte det beste, og det gjelder også lys-show! Jeg kommer garantert til å fortsette å forbedre lys-showet når vi har en kontrakt der vi opptrer jevnlig, men akkurat nå er jeg bare glad for at akten er klar til å forbløffe vårt publikum!

Nedenfor er et kort klipp fra premieren på lys-showet fra åpningen av Non-Stop Festivalen i Moss i September.

For mer fra Chris & Mara besøk nettsiden deres på www.marachris.com

Produktene som Mara & Chris bruker i sin akt kan kjøpes via http://www.lighttoys.cz . Bruk koden chrisrockswithlighttoys for 5% rabatt på alle kjøp!

Akademi for Utemmet Kreativitet

Skrevet av Sara Johanne Rønne

/Users/sararonne/Downloads/IMG_8258.jpg

Ønsker du å drive med sirkus på heltid, er Afuk et godt sted å starte. Afuk ansees som en ”prep-skole”, og gir deg et solid grunnlag til å søke deg videre til andre skoler. Kanskje du bare er nysgjerrig på sirkus som kunstform, og er usikker på om du ønsker deg en videre karriere. Eller kanskje du er sånn som meg, som bare ønsker deg et år med trening og påfyll. Uansett er Afuk en godt sted å være..

Det kan være litt forvirrende å klikke seg inn på hjemmesiden til Afuk (http://www.afuk.dk/), og forstå hva det faktisk innebærer å være elev her, så jeg skal prøve å oppsummere så godt som mulig.

Hva er Afuk:

Afuk er et kreativt felleskap i København, bestående av ulike skoler og foreninger som samarbeider om den daglige driften. På Afuk drives det med både sirkus, teater, skrivning, billedkunst, design og kokekunst. Andre foreninger tilbyr også barne- og voksen-klasser på kveldstid/helger.

Organisasjonsform:

Ønsker du å drive med sirkus på Afuk, vil du da gå på Aristlinjen enten på Daghøjskolen eller Produksjonsskolen. I praksis gjør elevene ved disse to skolene akkurat det sammen, men Produksjonsskolen er for elever som ikke har fullført videregående, og de får et stipend for å gå på Aristlinjen. Jeg er elev ved Daghøjskolen.

Artistlinjen:

I år er det tre klasser på Artistlinjen. Gruppe 1 er for elever som ikke har drevet så mye med sirkus før, og ikke er klare for å spesialisere seg enda. Gruppe 2 er for de som vil spesialisere seg, og vil fokusere på å øke det tekniske nivået i sin valgte disiplin. Gruppe 3 er for de som allerede er på et høyt teknisk nivå, og vil jobbe mer kreativt og produksjonsrettet. Jeg er i gruppe 2. Vi er ca. 25 stk. i gruppe 2, og de ulike disiplinene som finnes i år er par-akrobatikk, line, tau, trapes, chinese pole og straps.

Timeplanen:

Mandag til fredag er det trening og opplegg fra 9:00-16:00. Timeplanen er ikke fast fra år til år, og den vil forandre seg ut i fra hvilke elever som søker og hvilke ressurser og lærere skolen har tilgjengelig.

I år ser vår timeplan slik ut.

Mandag: 09:00-12:00 dans/egenvalgt disiplin. 13:00-16:00 teori.

Tirsdag: 09:00-12:00 akrobatikk/turn-ringer/stretching. 13:00-16:00 egenvalgt disiplin.

Onsdag: 09:00-12:00 akrobatikk/turn-ringer/stretching. 13:00-16:00 scenisk.

Torsdag: 09:00-12:00 styrke/kondisjon/stretching. 13:00-16:00 egenvalgt disiplin

Fredag: 09:00-12:00 Egenvalgt disiplin. 13:00-14:30 åpen trening

Scenisk er en samlebetegnelse på scenetilværelse, improvisasjon, bevegelse og fysisk teater. Dette er absolutt mitt favorittfag, og jeg føler jeg lærer og utfordrer meg hver time.

Før du starter:

For å kunne bli elev ved artistlinjen må du først komme på audition. De holder audition rundt april. Her blir du ”testet” i ulike ferdigheter, og det er veldig fysisk krevende, men det viktigste er at de ser at du vil og ikke gir opp. Du har også mulighet til å vise frem en kort act om du ønsker. Da jeg var på audition varte den i tre dager.

Etter du har fått tilbudt plass, må du begynne å lete etter et sted å bo i København kommune. Dette er veldig viktig, og du må være registrert ved en adresse i København kommune. Etter du har funnet et sted å bo, kan du søke om CPR-nummer (dansk personnummer). Dette gjør du på nett, hvor du vil få en invitasjon til å komme til International House for å motta CPR-nummeret. Disse tingene må være i orden før du får lov å begynne på AFUK, så det er lurt å flytte til København noen dager før faktisk skolen starter.

Hvordan det er å være elev:

/Users/sararonne/Pictures/VAN/Tau Sara.png

Å være elev ved hvilken som helst sirkusskole er både fysisk og psykisk krevende. Stort sett er det vanskelig å merke noen form for progressjon, og jeg er sliten hver dag. Jeg syns det er krevende å være med så mange mennesker hver dag. Samtidig er miljøet på Artistlinjen noe av det beste med skolen. Du er sammen med likesinnende mennesker, og blir utfordret og inspirert av dine medelever.

Lokalene og fasilitetene til Afuk er også ekstremt bra. Du har mulighet til å trene til alle døgnes tider. Det er mange gode lærere også. Men du kan ikke starte på aristlinjen og forvente at lærerne skal gjøre jobben for deg, det krever ekstremt stor egeninnsats og motivasjon fra deg selv.

Framtiden til Afuk:

Afuk har i år plutselig stått i en situasjon der de var veldig nære med å miste halve støtten de får fra København kommune. Krisen har midlertidig blitt avverget, da de har fått midler til ut 2019, men lærerne og pådrivere jobber iherdig med å sikre støtten videre, i flere år som kommer.

Andre ting som er nyttige å vite:

Skolen drives av felleskap og en del dugnad. Hver linje på skolen har ansvar for å vaske hele skolen hver 7.uke. Og vi jobber på et event i løpet av året. Hver fredag vasker vi også hallen der hvor vi trener. Dette er en overraskende koselig aktivitet å være med på.

/Users/sararonne/Downloads/IMG_8262.jpg

Om Oss ● Styret ● Medlemmer ● Bloggen ● Kart ● Kalender Bli Medlem